Wat komt er kijken bij het afsluiten van een hypotheek?
Je wilt een woning kopen en bent op zoek naar hypotheekadvies. Bij Huis van… kan je kiezen voor telefonisch hypotheekadvies of voor gesprekken bij je thuis of op kantoor. Maar wat gebeurt er daarna? Hieronder lees je wat de stappen zijn.
Stap 1
Gratis oriëntatiegesprek
- Je krijgt uitleg over onze dienstverlening en de kosten daarvan. In het dienstverleningsdocument en de adviesofferte staat dit beschreven. Je ontvangt deze documenten van ons. Dit eerste gesprek is gratis.
- We bespreken je wensen en nemen de verschillende hypotheekvormen en de verschillende producten met je door.
- We informeren je over de actuele rentepercentages en doen een inschatting van wat je maximaal kunt lenen.
- Wij hebben de volgende documenten nodig: salarisstrook, pensioenoverzicht en een kopie van je paspoort.
Stap 2
Inzicht in je situatie en wensen en ons advies
- Aan het hypotheekadvies zijn kosten verbonden.
- We nemen samen uitgebreid je financiële situatie door.
- We bespreken in detail je wensen en de hypotheekvormen die bij je wensen passen. Ook bespreken we het maximaal haalbare hypotheekbedrag, je maandbedrag, de risico’s en de voor jou passende producten van de hypotheekbank of geldverstrekker.
- De volgende documenten zijn nodig zodat wij jou advies kunnen geven: werkgeversverklaring en de getekende adviesofferte. En heb je al een woning gevonden? Neem dan ook de koopovereenkomst en een taxatierapport mee. Bekijk waaraan de documenten moeten voldoen.
- Na afloop van de gesprekken maken wij een adviesrapport over de optimale hypotheek in jouw situatie. Dit rapport bepreken wij met je.
- Wil je na het advies een hypotheek afsluiten? Dan vragen wij de hypotheekofferte voor je aan. Je ontvangt deze doorgaans binnen 5 tot 10 werkdagen.
Stap 3
Hypotheekofferte doorspreken
- De hypotheekofferte nemen we met je door. Daarin staan het totale hypotheekbedrag, de hypotheekvorm, het rentepercentage, het maandbedrag, de rentevast-periode, de kosten en de voorwaarden.
- Is alles duidelijk en naar wens? Dan kan je de hypotheekofferte tekenen. Zorg ervoor dat deze binnen 14 dagen bij ons is.
Stap 4
Offerte getekend
- Je hebt de hypotheekofferte getekend en naar ons teruggestuurd.
- De getekende hypotheekofferte is 3 maanden geldig. Je hebt nu 3 maanden om de hypotheekakte te ondertekenen bij de notaris.
- Voordat je naar de notaris gaat, moet je een aantal dingen doen:
– documenten opsturen (in de hypotheekofferte staat welke documenten wij nodig hebben).
– verzekeringen regelen (bijvoorbeeld een opstalverzekering of overlijdensrisicoverzekering)
– een bankgarantie regelen als de verkoper daarom vraagt.
Stap 5
Naar de notaris
- Samen met de notaris zorgen we ervoor dat de woning op het juiste moment betaald wordt.
- Betaalt je de woning voor een deel met je eigen geld? Vraag je notaris wanneer hij dit geld uiterlijk op zijn rekening moet hebben.
- Na ondertekening van de hypotheekakte en de transportakte bij de notaris bent je eigenaar van je nieuwe woning. Gefeliciteerd!
Stap 6
Eigenaar van de woning
- Nadat alles is afgehandeld bij de notaris, ontvang je een brief van de geldverstrekker. Daarin staat belangrijke informatie over jouw hypotheek. Bewaar deze brief goed.
- Heb je een bouwdepot? Je krijgt dan van de geldverstrekker formulieren waarmee je geldverstrekker de rekeningen, van bijvoorbeeld de aannemer, kan betalen.
Stap 7
Betalen voor je hypotheek
- In de offerte staat het bedrag dat je per maand betaalt voor je hypotheek.
- De geldverstrekker schrijft het geld automatisch van je rekening af.
Stap 8
Je hypotheek onderhouden
- Je situatie kan veranderen. Je kunt bijvoorbeeld kinderen krijgen, van baan wisselen of willen verbouwen. Dit kan invloed hebben op je financiële situatie. Neem dan contact op met een van onze adviseurs voor een gratis oriëntatiegesprek.
Wij brengen je situatie samen met jou in kaart en kijken wat er mogelijk is. Zo sluit je hypotheek altijd aan bij jouw situatie en wensen.